Byzantium - 19 maart 2015

Verslag 3e hoorcollege - Byzantium

Godsdienst

Opkomst christendom en verschil met de Romeinse (heidense)godsdienst.
Orthodoxie.
Wezen Byzantijnse godsdienstbeleving.
Geschilpunten in de begintijd

Concilie van Nicea(325)

Eerste ervaringen Constantijn de Grote met de christenen.
Eerste concilie van Nicea
Arius
Concilie van Nicea

Besluiten concilie van Nicea

318 bisschoppen kwamen in 325 bijeen te Nicea om over het arianisme te oordelen. Op papier werd het voorgezeten door de keizer zelf, maar aangezien die niet veel over theologie wist was Hosius van Cordoba de facto de voorzitter. Athanasius, diaken van Alexander van Alexandrië, voerde het hoogste woord.
Er werd een geloofsbelijdenis aangenomen waarin staat dat Christus homoousios, van dezelfde substantie, is als de Vader en dus ook waarlijk God is. Slechts twee bisschoppen weigerden dit te aanvaarden, en enkele anderen onder voorbehoud, omdat ze bang waren dat acceptatie van het woord homoousios modalisme zou behelzen.
Tijdens dit concilie werd ook de datum van Pasen vastgelegd, het werd de eerste zondag ná de volle maan ná de lente-equinox. Christenen die vasthielden aan de joodse berekeningswijze werden quartodecimanen genoemd. Ook werden er een aantal disciplinaire canons opgesteld. Ook de autoriteit van Rome, Alexandrië en Antiochië werd door het concilie erkend.

Concilie van Efeze (430 – 431)

Onderwerp van het Concilie
De bevestiging dat Christus in slechts één Persoon volkomen God en volkomen mens is; er werd verklaard dat er in Christus geen twee personen naast elkaar stonden. De godheid en de mensheid zijn in één persoon verenigd: de persoon van het Woord, Zoon van God. Daarom komt de Heilige Maagd Maria de titel Moeder Gods toe; zij is de Moeder van Jezus de God-Mens en niet de Moeder van de mens alleen (Theotokos)

Reactie Cyrillus

Verzet tegen Nestorius en Cyrillus
Nestorius van Constantinopel, de Kroniekschrijver
Cyrillus van Alexandrië

Inmengingen van keizer Justinianus de Grote
en Heraclius

Eeuw van het Iconoclasme 726 -843
Keizer Leo III
Keizer Constantijn V Kopronymus
  • Aanleidingen
  • Edict van Keizer Leo III
  • Maatregelen Keizer Constantijn V Kopronymus (geb. 718 741 ¡V 775)

Keizerin Irene;

afkomst
herstel iconenverering
(concilies van Constantinopel en Nicea 786 en 787)
ambities Irene en verzet zoon Constantijn VI
dood Constantijn VI (797)
Keizerin Irene
Constantijn VI zit het Tweede Concilie van Nicea voor

Karel de Grote tot keizer gekroond (800)

Verzoek Karel aan Irene
Val van Irene
Opvolgers van Irene

Keizer Theophilos en Keizerin Theodora

dood Theophilos (842)
herstel iconenverering (843)
triomf van de orthodoxie, officieel bevestigd in 845

Schisma van Photios (863)

Optreden Patriarch Ignatios
Verzet en bliksemcarrière van Photios (858)
Reactie Paus Nicolaas (circa 864)
Bekering Bulgarije (circa 864)
Aanleiding schisma en de gevolgen
Ignatius
Ignatius
Photios
Paus Nicolaas I

Het grote schisma (1054)

Geschilpunten met de Kerk van Rome
Eerste optreden patriarch Keroularios (1043)
Reactie Paus Leo IX
Optreden Kardinaal Humbert
Bul van de excommunicatie; inhoudelijke fouten; definitieve breuk
Patriarch Keroularius
Paus Leo IX
Kardinaal Humbert

Hesychasme

Wijze van bidden
Verzet van Barlaam en zijn veroordeling (1341)
Optreden Palamas (1351)
Palamas

Concilie Ferrara – Florence (1438 – 1439)

Aanleiding en komst Keizer Johannes VIII naar Ferrara (1437)
Problemen vóór de aanvang
Uitgangspunten en oplossing kwestie filioque
Laetentur coeli (1439)
Reactie bevolking Constantinopel (1440)
"Et in Spiritum Sanctum,
Dominum, et vivificantem: qui
ex Patre Filioque procedit."

“En in de Heilige Geest, die Heer is
en het leven geeft: die voortkomt
uit de Vader en de Zoon”
Keizer Johannes VIII